Pokud patříte mezi fanoušky F1 a zajímá vás i dřívější historie tohoto královského motorsportu, jméno Nelson Piquet vám určitě nebude cizí. Tento Brazilec se zapsal do dějin F1 nejen svým jezdeckým stylem, ale i osobností, která uměla zaujmout na trati i mimo ni. Pojďte si spolu s námi prohlédnout jeho profesionální životopis.
(Zdroj: depositphotos.com)
Nelson Piquet se narodil v Riu de Janeiro v roce 1952, ale vyrůstal v hlavním městě Brasília. Jeho otec byl vážený politik a lékař, takže i od svého syna očekával spíše seriózní životní směr. Jenže Nelson měl od malička jiné zájmy a místo tenisu, který mu otec předurčil, ho více přitahoval hluk motorů. To však musel tajit.
Ačkoli s tenisem začal, když mu bylo 11 let, více ho zajímaly motokáry. S závoděním začal jako teenager ve věku 14, ale své ambice tajil před otcem a používal během závodů příjmení po matce. Každopádně, v motokárách se mu dost dařilo.
V roce 1971 už měl v rukou titul brazilského šampiona a bylo více než jasné, že nejde jen o chvilkové hobby a Nelsom v tomto směru bude pokračovat.
O rok později titul obhájil a když v roce 1976 získal prvenství i v místním šampionátu Formula Super Vee, zamířil do Evropy, konkrétně do Británie. Zde se dostal do světa Formuly Ford a v roce 1978 dokonce předčil v počtu vítězství za sezónu legendárního Jackieho Stewarta. Vyhrál titul a porazil Dereka Warwicka.
Ten byl v té době považovaný za nepřekonatelného a tak Brazilan pochopitelně zaujal odborníky i v královské Formuli 1. Bylo tak pouze otázkou času, kdy se tento talent prosadí i v F1. Velmi krátkého času, jak se později i ukázalo.
Nelson se do F1 dostal ještě v tom samém roce, ačkoli absolvoval pouze několik závodů za týmy Ensign, Ensign, McLaren a Brabham. Právě Brabham mu ale pro sezónu 1979 nabídl místo na celou sezónu a to po boku slavného Nikiho Laudu.
V ní sice získal pouze 3 body, ale o rok později se mu už dařilo nepoměrně více. Nelson vyhrál Velké ceny v USA, Nizozemsku a Itálii, získal 54 bodů a skončil druhý v šampionátu, jen 13 bodů za Alanem Jonesem. Už o rok později se už stal mistrem světa s 50 body před Carlosem Reutemannem, když znovu vyhrál 3 závody.
Sezóna 1982 byla už však problematická. Auto bylo rychlé, ale po technické stránce nespolehlivé a tak Piquet nasbíral v celém ročníku pouze 20 bodů.
Navzdory tomu se nenechal odradit a o rok později, znovu v Brabhamu, ale tento krát už se silným turbomotorem od BMW, získal znovu mistrovský titul. Vyhrál 5 Velkých cen, získal 59 bodů a porazil velmi silného Alaina Prosta.
Piquet se dokonce stal prvním jezdcem s titulem s využitím turbomotoru, což otevřelo této technologii dveře do světa F1 naplno. Ne však už pro Piqueta, nakolik v dalších dvou sezónách šel Brabham výkonnostně dolů. Piquet vyhrál už jen jednou v Kanadě v roce 1984, v sezóně získal pouze 29 bodů, o rok později dokonce pouze 21.
(zdroj: depositphotos.com)
Po úspěšných letech v Brabhamu přestoupil Piquet v roce 1986 do týmu Williams, který v té době už měl také monopost s turbomotorem a to od Hondy. Jezdil po boku Nigela Mansella a jejich vzájemná rivalita se stala v historii F1 legendární.
Ačkoli týmová spolupráce mezi nimi skřípala, výsledky byly více, než byly silné. Piquet ve své úvodní sezóně vyhrál 4 Velké ceny a celkově získal 69 bodů, takže skončil třetí. O rok později však už svého týmového kolegu předběhl a se 3 vítězstvími, ale zejména pravidelným bodováním, získal svůj třetí mistrovský titul.
V roce 1988 se přesunul do Lotusu, který přešel na nové motory Renault, ale ty už nebyly tak schopné, jako Honda. Získal tak jen 22 bodů a 6. místo.
Ani o rok později to nebylo lepší, právě naopak, situace se zhoršila, Lotus zaostával a Nelson nasbíral pouze 8 bodů a obsadil až 12. příčku. Po dvou nevydařených letech tým opustil a v roce 1990 se usadil v Benettonu, kde znovu zazářil.
Vyhrál poslední dvě Velké ceny v Japonsku a Austrálii, získal 43 bodů a skončil celkově na 3. místě v šampionátu. V roce 1991 ještě přidal několik pódií a s 26 body obsadil 6. místo, čímž oficiálně ukončil svou kariéru ve Formuli 1. Závodní přilbu pověsil na hřebík, přičemž odešel s velmi dobrým renomé a úspěšnými statistikami.
Po sezóně 1991 tak Nelson Piquet ukončil svou kariéru ve F1 po 14 sezónách. Za ten čas dosáhl opravdu úctyhodných čísel konkrétně 3 tituly mistra světa, 23 vítězství a 60 pódiových umístění. To vše získal v neuvěřitelných 204 závodech.
V době odchodu mu bylo 39 let a cítil, že už nastal správný moment rozloučit se bez okázalosti, ale jako respektovaný veterán. Na závody ale úplně nezanevřel.
V roce 1992 se rozhodl zkusit slavný závod Indianapolis 500, ale ještě před kvalifikací měl vážnou havárii, která ho vyřadila se zraněními nohou. I navzdory tomu se do Indianapolisu vrátil o rok později v roce 1993, kde už startoval a dokončil závod na 32. místě. Indy tak sice nedobyl, ale ukázal, že má stále odvahu a rychlost.
Kromě Formule 1 během svého života startoval i na Le Mans a v letech 1996 a 1997 závodil se svým synem v sériích GT a na vytrvalostních podnicích. Naposledy se objevil za volantem v roce 2006 během 6hodinového závodu v São Paulu.
Jeho kariérní statistiky jsou opravdu působivé, ale proslavil ho i jeho styl jízdy. Ten byl zejména technický, takticky promyšlený a často nekonvenční. Výsledky však za sebe mluví jasnou řečí. Dnes Nelson Piquet žije v Brazílii, podniká a podporuje motorsport. Jeho syn, Nelson Piquet Junior, se dokonce už stal šampionem i ve Formuli E.
zakoupené na runder.cz 13.05.2025
zakoupené na runder.cz 20.05.2025
zakoupené na runder.cz 19.05.2025
zakoupené na runder.cz 17.05.2025
zakoupené na runder.cz 15.05.2025
zakoupené na runder.cz 19.05.2025